YoWoMo 2.o Ett projekt om fritidsledares arbete på sociala medier
Skarpnäcks folkhögskola och tre av KCs kommuner Tyresö, Lidingö och Värmdö ingår i ett EU projekt som syftar till att öka ungdomsarbetares/ fritidsledares kompetens att interagera med unga via sociala medier. Projektet kallas YoWoMO.2 och pågår 2013-2015 . Vi samverkar med utbildningsorganisationer och universitet från Tyskland, Belgien, Turkiet och Spanien.
Nyligen var vi värdar för den 4:e projektträffen här i Stockholm
Projektet arbetar i tre faser där vi börjar med att 1) beskriva de kunskaper och kompetenser man behöver för att arbeta ”online”. Därefter ska vi 2) utforma en ”checklista” där arbetsgivaren/ungdomsarbetaren kan testa vilka kunskaper som finns och vad som behöver utvecklas. Sista fasen 3) handlar om att utbyta idéer om hur man kan lägga upp kurser och utbildningar .
Här följer exempel på några av de kompetensområden vi identifierat och beskrivit:
- Mobiler och sociala medier (tekniska färdigheter, säkerhet, nätvett, språk osv )
- Mediekunskap – förståelse för ungas användning av sociala medier och fördelar med att interagera med dem på denna arena, som ett led i det vanliga fritidsledararbetet.
- Hur man representerar den egna organisationen online och rutiner för dokumentation
- Samverkan och nätverksbygge med andra aktörer och yrkesgrupper
- Etik och lagstiftning – generellt och specifikt för arbete i sociala medier
- Målgrupper och relationer – Förmåga att se olika gruppers behov, var man når dem och hur man skapar respektfulla och ärliga relationer ,förhållningssätt mm.
- Hantering av dysfunktionell användning av medierna (Hanterar mobbning, näthat, grooming etc )
Vill du veta mera? Läs mer på projektets hemsida: http://yowomo2.wordpress.com